Kandidátka na županku Trenčianskeho kraja

Horná Nitra – jej budúcnosť nie je v bani, ale nad zemou

Horná Nitra | Z peňazí daňových poplatníkov ide každý rok dotácia 95 miliónov eur na výrobu elektrickej energie z hnedého uhlia. Sú to peniaze, na ktoré sa všetci skladáme v cene elektriny, za ktorú platíme každý mesiac účty. V podstate tým však len umelo živíme priemysel, ktorý …

… nemá budúcnosť. Vláda Roberta Fica namiesto toho, aby hľadala riešenia výhodné pre baníkov na hornej Nitre, hľadá riešenia výhodné len pre bane a ich súkromných majiteľov. Drvivú väčšinu poskytnutých dotácií totiž elektrárne minú na nákup uhlia. V tejo situácii zároveň padajú tiene podozrenia na nejasný osud týchto peňazí najmä po kauze, v ktorej sa poukázalo na provízie pre najvyšších štátnych úradníkov zabalené do alobalu.

Otázkou je ale najmä to, čo budeme robiť s niekoľkými tisícmi baníkov, ak sa raz ťažba uhlia skončí. V Nitre začína pôsobiť veľký zamestnávateľ, spoločnosť Jaguar, ktorá nemá dostatok zamestnancov a aktívne ich hľadá. Naskytá sa tu jedna z príležitostí pre baníkov, ktorí sa uvoľnia z ťažby uhlia. Časť z nich je možné rekvalifikovať, aby sa mohli uplatniť aj v Nitre. Problém je však s dopravou, keďže dnešné spojenie trvá 1,5 až 2 hodiny, či už autom alebo vlakom. Výstavba rýchlocesty pri tejto vláde je skôr zbožným želaním než realitou, ale vlakové spojenie, ktoré by bolo len zefektívnením súčasného grafikonu, stojí za zamyslenie. Aj preto strana SaS navrhla vytvoriť tzv. Jaguar Expres, ktorý by mohol ľudí do novej práce prepraviť z Prievidze do Nitry za kratší čas. Všetky podrobnosti k novému železničnému spojeniu Jaguar Expres predstavili na tlačovke “Jaguar Expres – budúcnosť hornej Nitry je nad zemou” predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík, tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek a poslankyňa Národnej rady SR a kandidátka SaS na predsedu Trenčianskeho kraja Renáta Kaščáková.

Baníci riskujú svoj život za 650 eur mesačne

Renáta Kaščáková: Som v priamom kontakte s regiónom hornej Nitry a práve včera som sa rozprávala s baníkmi. Riskujú svoj život v bani za 650 eur mesačne. Pracovné úrazy sú na dennom poriadku a stávaju sa aj smrteľné nehody. Baníci, ktorí takto ťažko pracujú nemajú veľmi čas a energiu sa zamýšľať nad tým, čo sa deje skutočne v pozadí baní. Oni vnímajú len ako sa postarať o svoje rodiny, zatiaľ čo s nimi zamestnávateľ manipuluje (v zmysle posúvania z pracoviska na pracovisko) – zdá sa im, akoby každý deň pre nich museli vymýšľať nejakú prácu. Vidím medzi baníkmi veľkú neistotu a strach o budúcnosť. Pritom by stačilo, keby im bolo povedané, že bane pôjdu do útlmu a že budú mať možnosť sa zamestnať aj nad zemou. Príležitostí nie je málo. Jaguar momentálne dokáže na seba naviazať množstvo pracovných síl aj z hornej Nitry. Vlakové spojenie Jaguar Expres, ktoré sme navrhli, by baníkom hľadajúcim prácu určite pomohlo.

Horná Nitra útlmom baníctva neutrpí

Nemali by sme však zabúdať ani na to, že horná Nitra ponúka mnoho príležitostí pre svoj rozvoj aj v oblasti kúpeľníctva. Preto je nezodpovedné naďalej ťažiť uhlie a ohrozovať tým zdroje termálnej vody. Osobne sa ale neobávam o perspektívu regiónu hornej Nitry. Horná Nitra útlmom baníctva neutrpí. Naopak, po útlme baníctva dostane príležitosť na zmenu. Vo svete nájdeme veľa úspešných príkladov, ako sa transformácia banských regiónov podarila a nevidím dôvod, aby sa to nepodarilo aj na hornej Nitre. Budúcnosť tohto regiónu nie je v bani, ale nad zemou.

Kandidát na župana Trenčianskeho samosprávneho kraja, Renáta Kaščáková - vizitka